Sunday, December 9, 2007

Sambungan ibadat haji dan umrah mengikut sunnah

Tatacara Ibadat Umrah

1- Apabila telah sampai di miqat, disunatkan membersihkan diri, mandi dan berwangi-wangian jika sekiranya mudah untuk melakukannya dan mengenakan pakaian ihram iaitu terdiri daripada 2 helai kain yang menutupi bahagian atas dan bawah badan. Bagi perempuan mereka boleh memakai apa sahaja pakaian yang menutupi aurat dan tidak berhias. Bagi jemaah haji dan umrah Malaysia boleh dilakukan sebelumnya kerana mereka telah pun mengenakan pakaian ihram dari awal di sebabkan kapal terbang akan melewati kawasan miqat semasa jemaah haji dan umrah berada di atas kapal terbang. Kemudian berniat ihram untuk melakukan umrah dengan menyebut ليبك اللهم بعمرة atau لبيك عمرة dan memperbanyakkan talbiah seperti lafaz di bawah ini:

لَبَّيْكَ اللهُمَّ لَبَّيْكَ، لَبَّيْكَ لاَشَرِيْكَ لَكَ لَبَّيْكَ، إنَّ الْحَمْدَ وَالنِّعْمَةَ لَكَ وَالْمُلْكُ، لاَ شَرِيْكَ لَكَ.

Maksudnya: Aku sambut (tunaikan) seruanMu ya Allah! Aku sambut seruanMu ya Allah, Aku sambut seruanMu. Tiada sekutu baguMu, Aku sambut seruanMu!, sesungguhnya segala pujian, nikmat dan kekuaaan adalah bagiMu, Tiada sekutu pun bagiMu.

Ucapan ini di baca secara Jahr (nyaring) bagi lelaki. Adapun perempuan sebahagian ulamak menyatakan mereka mengucapkan talbiah secara perlahan. Sebahagian ulamak menyatakan perempuan juga menguatkan suaranya selama mana tidak mengundang fitnah. Ini kerana keumuman dalil yang menyuruh menguatkan suara. Juga telah thabit (ada) riwayat al-Bukhari dari perbuatan Aisyah ummul mukminin bahawa beliau juga menguatkan suara ketika bertalbiah. Oleh yang demikian perempuan dibolehkan untuk menguatkan suaranya ketika bertalbiah.

Jemaah haji dan umrah juga dianjurkan supaya memperbanyakkan zikir dan istighfar, menyuruh kepada yang makruf dan mencegah perkara-perkara yang mungkar.
Peringatan: Bagi lelaki pakaian ihram perlu menutup kedua-dua bahu kiri dan kanan. Adalah menjadi kesalahan bagi lelaki yang membuka bahu kanannya sepertiAl-Ittiba’

2- Setelah sampai di mekah (masjidil haram) bertawaf sebanyak 7 pusingan dimulai dan diakhiri pada Hajarul Aswad sambil bertakbir. Semasa tawaf berzikirlah dan berdoalah dengan zikir dan doa yang di sukai. Setiap kali melintasi antara rukun Yamani dan Hajarul Aswad Nabi s.a.w. membaca doa: ربنا آتنا في الدنيا حسنة وفي الآخرة حسنة وقنا عذاب النار. Kemudian bersolat di belakang maqam Ibrahim walaupun jauh dari maqam tersebut sekiranya mudah. Sekiranya tidak berpeluang maka boleh bersolat dimana-mana sahaja di dalam kawasan masjid. Semasa bertawaf hendaklah bagi lelaki berittiba’, iaitu mendedahkan bahu kanan dengan meletakkan kain ihram di bawah ketiak kanan dan hujungnya di atas bahu kiri. Disunatkan juga raml iaitu berjalan cepat atau berlari-lari anak.

3- Setelah itu bergerak ke tempat sa’ie bermula di bukit Safa, naik ke atasnya dan menghadap ke arah kiblat (Ka’abah) bertahmid dan bertakbir serta mengangkat tangan berdoa. Ucapkan seperti berikut sebanyak 3 kali:

لاَ إِلَهَ إِلاَّ اللهُ وَحْدَهُ لاَ شَرِيْكَ لَهُ، لَهُ الْمُلْكُ وَلَهُ الْحَمْدُ وَهُوَ عَلَى كُلِّ شَيْءٍ قَدِيْر. لاَ إلَهَ إلاَّ الله وَحدَه أَنْجَزَ وَعْدَه وَنَصَرَ عَبْدَه وَهَزَمَ الأحْزَابَ وَحدَه

Kemudian turun dan bersa’ie 7 kali antara bukit safa dan marwah. Hendaklah berlari-lari anak antara 2 lampu hijau yang disediakan sebagai tanda. Apabila tiba di Marwah ulangi ucapan di atas sebanyak 3 kali dan berdoa sambil mengadap ke arah kiblat (ka’abah). Perlu diketahui tidak ada di sana zikir dan doa yang khusus semasa bertawaf dan sa’ie kecuali yang telah dinyatakan.

4- Setelah selesai sa’ie bertahallul iaitu bercukur atau menggunting rambut dengan itu selesailah ibadat umrah dan dibolehkan semula perkara-perkara yang dilarang ketika dalam keadaan ihram.

- Sekiranya anda ingin melakukan haji Tamatu’ maka yang afdhal bagi bagi anda bergunting agar anda dapat bercukur semasa tahallul haji nanti.
- Kalau sekiranya seseorang yang melakukan haji Tamattu’ atau Qiran maka wajib baginya menyembelih haiwan korban pada hari Nahar (hari raya) sama ada seekor kambing atau satu pertujuh daripada unta atau lembu. sekiranya tidak dapat bebrbuat demikian berpuasalah 10 hari iaitu 3 hari semasa haji dan 7 hari setelah pulang ke tanah air. Adalah afdhal sekiranya berpuasa 3 hari itu ditunaikan sebelum hari Arafah (wuquf).

Tatacara Ibadat Haji

1- Sekiranya melakukan haji Ifrad dan Qiran maka berihramlah di miqat yang dilaluinya. Dan sekiranya melakukan haji Tamattu’ maka berihram untuk umrah dari miqat yang dilaluinya, kemudian pada hari Tarwiyah iaitu 8 zulhijjah hendaklah berihram haji dari tempat tinggal anda. Mandi dan berwangi-wangian sekiranya mudah baginya dan mengenakan pakaian ihram kemudian ucapkan seperti ucapan yang dinyatakan sebelum ini لبيك حجًّا dan bertalbiah.
2- Kemudian keluar menuju ke Mina dan lakukan solat zohor dan asar, maghrib dan isyak serta solat subuh di sana. Ditunaikan secara Qasar iaitu memendekkan solat yang 4 rakaat kepada 2 rakaat tanpa melakukan jamak iaitu menghimpukan 2 solat di dalam satu waktu.

3- Apabila terbit matahari 9 zulhijjah (keesokkan harinya) berangkat menuju ke Arafah dengan keadaan tenang dan perlu diingat jangan menyakiti jemaah haji yang turut sama dalam perjalanan ke Arafah. Tunaikan solat zohor dan asar di Arafah dengan melakukan Qadar dan jamak taqdim dengan sekali azan dan dua kali iqamat.

Pastikan anda benar-benar yakin berada di dalam kawasan Arafah. Perbanyakkan zikir kepada Allah dan berdoa menghadap ke arah kiblat dengan mengangkat kedua-dua belah tangan kerana meniru junjungan besar nabi Muhammad s.a.w. dan hendaklah kekal di Arafah sehingga terbenam matahari.

4- Setelah terbenam matahari berangkatlah menuju ke Muzdalifah dengan tenang lakukan solat maghrib dan isyak jamak dan diqasarkan. Kemudian bermalam di situ dengan berzikir dan berdoa kepada Allah sehingga menunaikan solat subuh. Diberi keringanan kepada perempuan, kanak-kanak dan orang yang lemah keluar menuju Mina selepas pertengahan malam. Berangkatlah sebelum matahari terbit ke Mina sambil bertalbiyah.
Perhatian: kesalahan yang sering dilakukan ialah menyibukkan diri mengutip batu untuk melontar jamrah sebelum bersolat maghrib dan Isyak kerana menyangka bahawa batu mesti di kutip di muzdalifah.

Setelah solat subuh dianjurkan berhenti di Masy’aril haram gunung di Muzdalifah atau di mana sahaja di Muzdalifah untuk berdoa dengan menghadap ke arah kiblat serta bertahmid dan bertakbir. Kemudian mencari tujuh batu kerikil yang lebih besar dari kacang untuk melontar Jamratul Aqabah Kubra dan selebihnya diambil dari Mina. Menuju ke Mina sebelum terbit matahari dengan bertalbiah dan berzikir.

5-Setelah sampai di Mina lakukan perkara-perkara berikut:

- Melontar jamrah Aqabah iaitu jamrah yang terdekat dengan mekah dengan tujuh biji batu kecil secara berturut-turut sambil bertakbir pada setiap lontaran.
- Sekiranya anda diwajibkan menyembelih haiwan korban, tunaikanlah kewajipan tersebut dan makanlah sebahagian dari dagingnya serta sedekahkan selebihnya kepada fakir miskin.
-Bercukur atau menggunting rambut. Bercukur adalah lebih afdhal (utama) manakala perempuan pula cukup dengan menggunting rambutnya sekadar panjang ruas jari. Setelah bercukur selesailah tahallul awal. Dihalalkan baginya perkara-perkara yang diharamkan ketika ihram kecuali hunbungan suami isteri.

6- Setelah itu berangkat ke mekah untuk melakukan tawaf Ifadhah iaitu rukun haji yang mesti dilakukan seterusnya melakukan sa’ie bagi mereka yang berhaji Tamattu’ atau mereka yang belum melakukan sa’ie bersama tawaf qudum bagi yang melakukan haji Qiran dan Ifrad.
Perhatian: Tawaf Ifadhah boleh juga diakhirkan setelah selesai melontar kesemua jamrah. Setelah selesai tawaf Ifadhah maka halal baginya kesemua perkara-perkara yang terlarang termasuk bersama isteri.

10-Setelah melakukan tawaf Ifadhah dan sa’ie pada hari Nahar (hari ke sepuluh) Kembalilah ke Mina Bermalamlah di Mina selama 3 malam hari Tasyriq iaitu 11, 12, 13 zulhijjah untuk melontar ketiga-tiga jamrah. Tetapi bagi sesiapa yang terburu-buru dibolehkan bermalam hanya 2 malam sahaja iaitu dibolehkan keluar pada hari yang ke 12 zulhijjah.

11-Lontarlah ketiga-tiga Jamrah selama mana anda menetap dua atau tiga hari setelah tergelincir matahari iaitu setelah masuk waktu zohor. Batu-batu boleh dikutip dimana-mana sahaja di Mina. Sunnah berjalan ke tempat Jamrah berjalan kaki sekiranya mudah baginya. Pada hari 11 zulhijjah melontar di Jamrah yang pertama (al-Ula) iaitu jamrah yang paling jauh dari mekah dengan mengucapkan takbir di setiap lontaran. Sekiranya boleh menghadap ke kiblat. Selepas selesai melontar maju kehadapan sedikit di sebelah kanannya berdiri menghadap ke kiblat berdoa panjang dengan mengangkat tangan.

12-Kemudian ke Jamrah yang tengah (al-Wusto), setelah selesai maju disebelah kirinya dan berdoa sambil mengangkat tangan.

13- Kemudian ke Jamrah yang ketiga (al-Aqabah), jadikan mekah di sebelah kirinya dan Mina di sebelah kanan. Setelah melontar jamrah ini tidak perlu berdoa kerana tidak dilakukan oleh baginda s.a.w. Lakukan perkara yang sama pada hari 12 zulhijjah dengan melontar ketiga-tiga Jamrah. Bagi mereka yang hendak segera pulang maka dia boleh keluar dari Mina sebelum terbenam matahari 12 zulhijjah. Sekiranya terlambat iaitu setelah matahari terbenam maka dia wajib menunggu pada hari 13 zulhijjah dan perlu melontar setelah waktu zawal (zohor). Itulah yang afdhal (lebih utama). Maka selesailah manasik (ibadah) haji. Orang yang sakit atau lemah boleh mewakilkan kepada yang lain untuk melontar jamrah, dengan syarat orang yang hendak menggantikannya itu telah pun melontar untuk dirinya terlebih dahulu sebelum mewakilkan orang lain.

14- Apabila hendak pulang ke tanah air setelah melakukan ibadah haji lakukan Tawaf Wada’. Tiada rukhsah (keringanan) untuk meninggalkan Tawaf Wada’ kecuali bagi perempuan yang sedang haid dan nifas.

No comments: