Monday, December 10, 2007

Cara-cara Menziarahi Masjid Nabi s.a.w.

1- Disunatkan untuk pergi ke Madinah pada sebarang waktu dengan niat menziarahi Masjid Nabawi dan bersolat di dalamnya. Ini kerana bersolat di Masjid Nabawi lebih baik dari seribu kali solat di masjid lain kecuali Masjidil Haram

2- Memasuki Masjid dengan kaki kanan dan membaca doa masuk masjid.

3- Lakukan solat sunat tahiyyatul masjid. Adalah lebih afdhal dilakukan di dalam Raudhah sekiranya mudah dilakukannya di situ.

4- Setelah itu pergilah ke maqam rasulullah s.a.w.dan berdirilah dihadapannya dengan menghadap ke arah maqam baginda ucapkanlah dengan suara yang perlahan: السَّلاَمُ عَليكَ أيُّهَا النَّبِيُّ وَرَحمةُ اللهِ وَبَرَكَاتُهُ “Salam sejahtera ke atasmu wahai nabi Muhammad s.a.w. serta rahmat Allah dan barakahnya”. Berselawatlah ke atas baginda sebanyak-banyaknya.

Kemudia bergerak sedikit ke sebelah kanan agar dapat berada di hadapan maqam Abu Bakar r.h. ucapkan salam kepadanya dan berdoalah untuknya memohon keampunan dan rahmat serta redha daripada Allah Ta’ala. Kemudian bergerak sedikit lagi ke sebelah kanan supaya dapat berada di hadapan maqam Umar r.h. ucapkan salam dan berdoa kepadanya.

5- Disunatkan untuk menziarahi masjid Quba dalam keadaan berwudhu’. Lakukanlah solat di dalamnya kerana nabi melakukan demikian dan menganjurkannya.

6- Disunatkan juga menziarahi tanah perkuburan Baqi’ terdapat di dalamnya maqam Uthman r.h. demikian juga menziarahi syuhada’ Uhud, antara mereka Hamzah r.h. ucapkan salam dan berdoa kepada mereka kerana nabi s.a.w. pernah menziarahi dan mendoakan mereka serta mengajar para sahabat doa ziarah.

Di Madinah tiada masjid atau tempat yang disunatkan untuk menziarahinya selain daripada masjid nabi dan tempat-tempat yang disebutkan tadi. Oleh yang demikian janganlah menyusahkan diri anda melakukan sesuatu yang tiada pahala atau yang tidak dianjurkan oleh sunnah.

No comments: