Friday, December 21, 2007

Khutbah 'Idul Adha

إِنَّ الحَمْدَ لِلَّهِ نَحْمَدُهُ وَنَسْتَعِيْنُهُ وَنَسْتَغْفِرُهُ وَنَتُوْبُ إِلَيْهِ، وَنَعُوْذُ بِاللهِ مِنْ شُرُوْرِ أَنْفُسِنَا وَسَيِّئَاتِ أَعْمَالِنَا، مَنْ يَهْدِهِ اللهُ فَلا مُضِلَّ لَهُ وَمَنْ يُضْلِلْ فَلا هَادِيَ لَهُ، أَشْهَدُ أَنْ لا إِلَـهَ إِلّا اللهُ وَحْدَهُ لا شَرِيْكَ لَهُ وَأَشْهَدُ أَنْ مُحَمَّدًا عَبْدُهُ وَرَسُوْلُـهُ، اللَّهُمَّ صَلِّ وَسَلِّمْ وَبَاِركْ عَلَى حَبِيْبِكَ سَيِّدنَا مُحَمَّدٍ وَعَلَى آلِـِه وَأَصْحَابِهِ وَمَنْ تَبِعَهُمْ بِإِحْسَانٍ إِلَى يَوْمِ الدِّيْنِ، أَمَّا بَعْدُ،
فَإِنَّ أّصْدَقَ الحَدِيْثِ كِتَابُ اللهِ، وَخَيْرَ الهَدْيِ هَدْيُ مَحَمَّدٍ صَلَّى اللهُ عَلَيْهِ وَسَلَّمَ، وَشَرَّ الأُمُوْرِ مُحْدَثَاتُهَا، فَإِنَّ كُلَّ بِدْعَةٍ ضَلَالَةٌ وَكُلَّ ضَلَالَةٍ في النَّارِ،

أَيُّهَا المُسْلِمُونَ رَحِمَكُمُ اللهُ، أُوْصِيْكُمْ وَنَفْسِي بِتَقْوَى اللهِ وَطَاعَتِهِ وَاتِّبَاعِ سُنَّةِ نَبِيِّهِ وَاجْتِنَابِ الهَوَى والبِدَعِ،

الله أكبر، الله أكبر، لا إله إلا الله، الله أكبر، الله أكبر ولله الحمد..

Sidang Jemaah yang dirahmati Allah,

Bertaqwalah kepada Allah dengan sebenar-benar ketaqwaan dan jangan sekali-kali mati kecuali dalam Islam. Sesungguhnya hari raya yang disambut saban tahun bertujuan untuk membesarkan Syiar Allah dan itulah tanda ketaqwaan di dalam hati. Allah berfirman:

ذَلِكَ وَمَنْ يُعَظِّمْ شَعَائِرَ اللهِ فَإِنَّهَا مِنْ تَقْوَى القُلُوبِ

Demikianlah (ajaran Allah) dan sesiapa yang membesarkan syiar-syiar Allah (dialah orang yang bertaqwa) kerana sesungguhnya perbuatan itu satu kesan dari sifat-sifat ketaqwaan hati. –Al-Haj:32

Maka hari raya yang disambut merupakan Ibadah hanya semata-mata kerana Allah.

الله أكبر، الله أكبر، لا إله إلا الله، الله أكبر، الله أكبر ولله الحمد..

‘Idul Adha yang disambut pada hari ini memperingatkan kita akan pengorbanan yang dilakukan oleh Nabi Ibrahim A.s. dan juga anaknya yang dikasihi Ismail a.s. kita menyebut kisah ini setiap tahun di dalam khutbah-khutbah hari raya qurban ini bukanlah hanya bertujuan untuk menceritakan kisah tersebut semata-mata, kemudian balik kerumah tanpa melakukan sesuatu kepada Agama. Kalau begitu maka tiadalah faedah dari kisah pengorbanan yang dilakukan oleh Nabi Allah Ibrahim dan Ismail ini. bahkan lebih dari itu tujuan kita mengulang-ngulang kisah ini untuk dihayati dan diambil iktibar terutamanya perkara yang berhubung kait dengan Aqidah, untuk dijadikan panduan hidup kita di dunia ini.

Muslimin dan muslimat yang dirahmati Allah,

Allah berfirman di dalam surah al-Saffat ayat 102:

فَلَمَّا بَلَغَ مَعَهُ السَّعْيَ قَالَ يَـبُنَيَّ إِنِّي أَرَى فِي الْمَنَامِ أَنِّي أَذْبَحُكَ فَانْظُرْ مَاذَا تَرَى، قَالَ يَـأَبَتِ افْعَلْ مَا تُؤْمَرُ، سَتَجِدُنِي إن شاءَ اللهُ مِنَ الصَّابِرِيْنَ.

Maka tatkala anak itu sampai (umur di mana sanggup) berusaha bersama-sama Ibrahim, Ibrahim berkata: “Hai anakku sesungguhnya aku melihat dalam mimpi bahawa aku menyembelihmu, fikirkanlah apa pendapatmu, Ismail menjawab wahai ayahku lakukanlah apa yang diperintahkan kepada mu , Insya Allah kamu akan mendapatiku di kalangan orang-orang yang sabar.

Begitulah pengorbanan yang dilakukan oleh Nabi Ibrahim a.s. juga kerelaan anaknya untuk disembelih menzahirkan ketaatan yang mutlak kepada perintah Allah Azza wajalla oleh kedua-dua mereka.

إنَّ هَذَا لَهُوَ الْبَلَـؤُا الْمُبِيْنَ

Sesungguhnya ini merupakan benar-benar ujian yang nyata.

Sidang jamaah yang berbahagia,

Marilah sama-sama kita mendengar dan menghayati doa yang dipohon dan diucapkan oleh Nabi Allah Ibrahim a.s. di dalam surah Ibrahim : 35-36

وَإِذْ قَالَ إبْرَاهِيْمُ رَبِّي اجْعَلْ هذَا الْبَلَدَ ءَامِناً وَاجْنُبْنِي وَبَنِيَّ أنْ نَعْبُدَ الأَصْنَامَ. رَبِّ إِنَّهُنَّ أَضْلَلْنَ كَثِيْراً مِّنَ النَّاسِ، فَمَنْ تَبِعَنِي فَإِنَّهُ مِنِّي وَمَنْ عَصَانِي فَإِنَّكَ غَفُوْرٌ رَّحِيْمٌ.

Dan ingatlah ketika Ibrahim berkata: Wahai Tuhanku, jadikanlah negeri ini (makkah) negeri yang aman dan Jauhkanlah aku dan anak cucuku daripada menyembah berhala-berhala. Wahai Tuhanku, Sesungguhnya berhala-berhala itu telah menyesatkan kebanyakkan daripada manusia, Maka barangsiapa yang mengikutku sesungguhnya dia dikalanganku, dan sesiapa yang menderhakai aku maka sesungguhnya Engkau Maha Pengampun lagi Maha Penyayang.

Doa Nabi Ibrahim ini menunjukkan bahawasanya dakwah para Nabi sehinggalah Nabi dan Rasul yang terakhir Muhammad s.a.w. ialah Tauhid La Ilaha Ilallah. Yang tidak hanya difahami Tiada Tuhan selain Allah, bahkan lebih dari itu lagi maksudnya “Tiada tuhan yang berhak disembah dengan sebenar-benarnya melainkan ALLAH.”, Inilah yang disebut sebagai Tauhid al-Uluhiyyah atau disebut sebagai Tauhid Ibadah yang membezakan antara kita orang Islam dan orang Kafir.

ALLAH berfirman lagi dalam surah al-Anbia’: 25


وَمَا أرْسَلْناَ مِنْ قَبْلِكَ مِن رَّسُولٍ إِلاَّ نُوْحِى إِلَيْهِ أنَّهُو لاَ إِلَهَ إلاَّ أناْ فَاعْبُدُوْنِ

Maksudnya: “Dan Kami tidak mengutus seorang Rasul pun sebelum kamu melainkan Kami wahyukan kepadanya Bahawasanya tidak ada Tuhan yang berhak disembah kecuali sembahlah olehmu sekalian akan Aku”.

Apabila kalimah ini dibawa oleh Nabi s.a.w. maka ianya ditentang oleh Musyrikin Makkah. Ini kerana mereka memahami tuntutan daripada kalimah syahadah itu ialah tidak ada sembahan yang berhak disembah melainkan ALLAH, dan keseluruhan pengabdian hanya untuk mendaulatkan ALLAH semata-mata.

Hadirin siding jemaah yang dikasihi Allah,

Menyembah kepada Allah bukan bererti hanya solat rukuk dan sujud, tetapi meliputi segala jenis Ibadah seperti doa dan ianya kepala segala ibadah. Maka tidak boleh seorang muslim berdoa memohon hajat kepada selain ALLAH.

Selain itu al-Hub (kecintaan), al-Ta’zim (pengagungan), al-Khauf (perasaan takut), al-Raja’ (mengharap). Begitu juga ibadah yang akan dilakukan pada hari ini iaitu penyembelihan haiwan-haiwan Korban juga nazar. Kesemua perkara-perkara ini adalah hak ALLAH Ta’ala ke atas hamba-hambaNya dan hanya boleh dilakukan hanya keranaNya. Sebahagian perkara-perkara inilah atau kesemuanya sekali ramai orang-orang Islam yang melakukannya kepada selain ALLAH  , Nauzubillahi minzalik.

Hari ini kita tidak melihat orang yang sujud kepada berhala dalam erti kata meletakkan patung dihadapanya lalu disujud kepadanya. Tetapi kita akan dapati mereka yang pergi ke kuburan para alim ulama’ dan orang soleh dan meminta hajat kepada mayat yang berada di dalam kubur tersebut seperti memohon agar disembuhkan penyakit, memohon agar dikurniakan anak, tidak cukup dengan itu sahaja bahkan melakukan penyembelihan, bertawaf dikubur serta bersujud kepadanya. Adakah perbuatan seperti ini tidak Syirik kepada ALLAH. perbuatan ini merupakan syirik besar yang mengeluarkannya dari agama Islam.

Amalan-amalan ini bukan hanya dilakukan oleh orang awam sahaja bahkan mereka yang konon-kononnya mengaku sebagai alim besar atau tok wali besar dari kalangan puak-puak sufi dan tarikat. Tindakan mereka sama seperti perbuatan para musyrik yang menyembah selain ALLAH lalu mereka mengatakan :

ما نَعْبُدُهُمْ إلا لِيُقَرِّبُوْناَ إِلَى اللهِ زُلْفَى

Bermaksud: “Kami tidak menyembah mereka melainkan supaya mereka mendekatkan kami kepada ALLAH dengan sedekat-dekatnya”. Surah al-Zumar: 3

الله أكبر، الله أكبر، لا إله إلا الله، الله أكبر، الله أكبر ولله الحمد..

Kemudian Nabi Ibrahim mengucapkan

فَمَنْ تَبِعَنِي فَإِنَّهُ مِنِّي وَمَنْ عَصَانِي فَإِنَّكَ غَفُوْرٌ رَّحِيْمٌ.

Maka barangsiapa yang mengikutku sesungguhnya dia dikalanganku, dan sesiapa yang menderhakai aku maka sesungguhnya Engkau Maha Pengampun lagi Maha Penyayang.
Ketahuilah wahai saudaraku sekalian, tujuan Allah mengutuskan para Nabi dan Rasul tidak lain dan tidak bukan hanya untuk mengikut petunjuknya, maka sesiapa yang mengikut Ibrahim sesungguhnya dia bersama dengannya .

Begitulah juga tujuan diutuskan Nabi s.a.w. kepada kita umat akhir zaman. Kita mengucapkan Muhammad Rasulullah membawa pengertian Tidak ada yang diikuti melainkan Rasulullah s.a.w. Bukan hanya difahami Muhammad itu pesuruh Allah.

Wahai Saudaraku fahamilah Aqidahmu!!!

Maka mereka yang tidak memahami ucapan ini dan tidak tahu tuntutan kalimah ini ada yang menentang orang yang ingin menegakkan sunnah.

-Berapa ramai yang menentang mereka yang mengajak supaya mendaulatkan sunnah Nabi s.a.w.

-Berapa ramaikah yang mendakwa mereka mengikut sunnah tetapi bercanggah pengamalannya dengan sunnah.

-Berapa ramaikah yang cuba sedaya upayanya mempelajari serta beramal dengan sunnah Nabi s.a.w. dan menghidupkannya

-dan Berapa ramaikah yang memikirkan serta bertanya adakah amalan yang dilakukan bertepatan dengan sunnah Nabi s.a.w.

Sebab itulah syarat penerimaan Ibadah di dalam Islam ialah pertama Ikhlas tidak mensyirikkan Allah dengan makhlukNya dan yang kedua Mutabaatir Rasul, hendaklah tatacara ibadah yang dilakukan sesuai dengan petunjuk yang ditunjukkan oleh Rasulullah s.a.w.

الله أكبر، الله أكبر، لا إله إلا الله، الله أكبر، الله أكبر ولله الحمد..

Mimbar pada hari ini tidak mampu untuk menghuraikan kesemua doa-doa Nabi Ibrahim yang dimuatkan di dalam surah Ibrahim yang bermula dari ayat 35-41. Sesungguhnya jika kita amati dan fahami maka faedahnya sangatlah besar kepada kita.

2 lagi Doa yang dipohon oleh Nabi Allah Ibrahim yang penting untuk disebutkan disini ialah pada ayat yang ke 40-41,

رَبِّ اجْعَلْنِي مُقِيْمَ الصَّلَوةِ وَمِنْ زُرِّيَّتِي رَبَّنَا وَتَقَبَّلْ دُعَاءِ

Wahai Tuhanku, Jadikanlah aku dan anak cucuku orang-orang yang tetap mendirikan Solat, Wahai Tuhanku perkenankanlah doaku.

Maka kewajipan ibu bapa di dalam mendidik anak-anak, mulalah dengan mengajarkan kepada mereka Tauhid kepada Allah s.w.t. kemudian ajarkanlah kepada mereka supaya mengikut petunjuk Rasulullah s.a.w. di dalam urusan agama, kemudian didiklah mereka untuk mendirikan Solat.

رَبَّنَا اغْفِرْلِي وَلِوَالِدَيَّ وَلِلْمُؤْمِنِيْنَ يَوْمَ يَقُوْمُ الْحِسَابُ

Wahai Tuhan kami, Ampunilah aku dan kedua-dua ibu bapaku dan sekalian orang-orang mukmin pada hari Hisab.

Inilah tanggungjawab seorang anak kepada kedua-dua orang tuanya iaitu mendoakan keampunan dan kasih sayang daripada Allah untuk mereka

Daripada Abu Hurairah r.h.

عَنْ النَّبِيِّ صَلَّى اللَّهُ عَلَيْهِ وَسَلَّمَ قَالَ رَغِمَ أَنْفُ ثُمَّ رَغِمَ أَنْفُ ثُمَّ رَغِمَ أَنْفُ قِيلَ مَنْ يَا رَسُولَ اللَّهِ قَالَ مَنْ أَدْرَكَ أَبَوَيْهِ عِنْدَ الْكِبَرِ أَحَدَهُمَا أَوْ كِلَيْهِمَا فَلَمْ يَدْخُلْ الْجَنَّةَ

Maksudnya: Nabi s.a.w. bersabda, amat malang 3x, ditanya siapakah wahai Rasulullah, Nabi s.a.w. bersabda mereka yang malang itu ialah mereka yang sempat bersama dengan kedua-dua orang tuanya atau salah seorangnya ketika mereka sudah tua tetapi tidak memasuki Syurga Allah s.w.t.

Maka saya menyeru kepada diri saya dan siding jemaah sekalian, Pohonlah kepada Allah s.w.t. sepertimana doa yang dipohon oleh Nabi Allah Ibrahim a.s. ini kepada anak cucunya, maka doa yang sama kita gunakan, memohon kepada Allah untuk anak cucu kita.

أَقُوْلُ قَوْلِي هَذَا وَأَنِ الحَمْدُ لِلَّهِ رَبِّ العَالمَيِن.

Khutbah kedua setelah muqaddimah

Bertaqwalah kepada Allah dan katakanlah perkataan yang benar, Nescaya Allah akan memperbaiki amalanmu dan mengampuni dosa-dosamu
Penyembelihan yang dilakukan pada hari Idul Adha ini pada hakikanya menzahirkan ketaqwaan serta menghayati semangat pengorbanan dan penyerahan diri kepada Allah s.w.t.

Allah berfirman:

لن ينالَ اللهَ لُحُومُهَا وَلا دِمَائُهَا ولكن ينالُهُ التقوى منكم

Daging dan darah binatang korban itu tidak sekali-kali akan sampai kepada Allah teapi yang sampai kepadaNya ialah amalan yang ikhlas yang berdasarkan ketaqwaan dari kamu.

Muslimin dan muslimat yang dirahmati Allah

Sembelihan korban yang akan dilakukan pada Idul Adha ini hendaklah ikhlas kepada Allah dan mengikut sunnah Nabi s.a.w.

Mereka yang ingin melakukan Kurban Nabi bersabda:

إِذَا دَخَلَ العَشْرُ وَأَرَادَ أَحَدُكُمْ أَنْ يُضَحِّيَ فَلاَ يَأخُذُ مِنْ شَعْرِهِ وَلاَ مِنْ أَظْفَارِهِ شَيْئاً حَتَّى يُضَحِّيَ.

Apabila masuk sepuluh hari (awal bulan Zulhijjah) dan sekiranya salah seorang kamu hendak melakukan kurban, maka janganlah dia memotong rambut dan kukunya sehinggalah telah selesai berkurban. -Muslim-

Para ulamak berpendapat bahawa hadis ini membawa pengertian tegahan iaitu haram kepada mereka yang berniat melakukan kurban untuk memotong rambut dan kukunya sehinggalah dia selesai melakukan ibadat tersebut. -Fatawa Lajnah Daimah lil Buhuth al-Ilmiyyah wal Ifta’ jilid 11, fatwa no. 1407-

Tetapi tidak ada kaffarah (denda) dikenakan bagi sesiapa yang tidak sengaja memotong rambut dan kukunya sebelum melakukan kurban.

Suka diingatkan bahawa Tukang sembelih tidak boleh diberikan daging kurban tersebut atas dasar upah kepada pekerjaannya . diriwayatkan dari sahabat Nabi s.a.w. iaitu Ali bin Abi Talib bahawa Rasulullah s.a.w. bersabda:

أَمَرَنِي رَسُولُ اللهِ  أنْ لاَ أُعْطِيَ الجَازِرَ مِنْهَا شَيْئاً

Maksudnya: Rasulullah s.a.w. memerintahkan dan tidak memberi tukang potong sedikitpun dari kurban tersebut." -Al-Bukhari dan Muslim-
Ini kerana sekiranya diberikan daging kurban di atas upah pekerjaannya maka perbuatan seperti ini seolah-olah menjual daging kurban untuk membeli tenaga kerja yang telah dilakukan oleh tukang sembelih tersebut, sedangkan daging kurban tidak boleh dijual beli.

Maka tukang sembelih diberi upah selain daging kurban seperti wang ringgit dan sebagainya oleh orang yang berkurban. Walau bagaimanapun tukang sembelih boleh mendapatkan daging kurban seperti orang lain mendapatkannya daripada pemberian dan sedekah yang diagih-agihkan kepada orang ramai.

إن الله وملائكته يصلون على النبي، يا أيها الذين آمنوا صلوا عليه وسلموا تسليما.اللهم صلى على محمد وعلى آل محمد

No comments: