Saturday, February 9, 2008

Pengikut dan ikutan: antara tuah dan padah


SAYA percaya setiap pengikut dan yang diikuti akan tersedu dan merenung panjang mengenang kemuncak masa hadapan iaitu hari akhirat apabila membaca firman Allah dalam al-Quran: (maksudnya) Ketika mereka yang menjadi ikutan itu berlepas diri daripada mereka yang mengikutnya (para pengikut), dan mereka semua melihat azab (keperitannya), dan terputuslah segala hubungan di antara mereka.

Dan (pada masa yang mengecewakan itu) berkatalah mereka yang menjadi pengikut: seandainya kami mempunyai ulangan (peluang kembali ke dunia) maka kami akan berlepas diri daripada mereka seperti mana mereka berlepas diri daripada kami (pada saat ini)! Demikianlah Allah perlihatkan kepada mereka amalan-amalan mereka menjadi penyesalan kepada mereka, dan mereka pula tidak akan dapat keluar dari neraka (surah al-Baqarah: 166-167).

Begitulah gambaran yang Allah nyatakan tentang salah satu suasana hari pembalasan. Ramai yang menjadi ikutan atau yang mengumpul pengikut akan berlepas diri daripada para pengikut mereka kerana ketakutan yang amat sangat melihat azab Allah yang disediakan disebabkan dosa dan kezaliman yang dilakukan bersama dalam episod ‘mengikut pemimpin’ di dunia ini. Demikian para pengikut akan benar-benar menyesal kerana mengikut mereka yang membawa kepada dosa, kezaliman dan penyelewengan, lalu mengimpikan jika mereka diberi peluang sekali lagi dalam kehidupan dunia, bagi membolehkan mereka berlepas diri terlebih dahulu agar tidak mengikut ikutan yang seperti itu yang hanya membawa penyesalan di hadapan Allah.

Ayat al-Quran tersebut merangkumi segala jenis ikutan antara pemimpin dan pengikut sama ada dalam kefahaman agama, politik dan segalanya yang membawa penderhakaan kepada ajaran Allah dan Rasul-Nya. Bukan semua pemimpin yang dipuja pengikut mereka – dalam apa aliran sekalipun, akan terus dipuja pada hari kiamat. Bahkan, entah berapa ramai para pemimpin atau mereka yang menjadi ikutan akan menolak dan menafikan pengikut mereka kelak. Demikian juga para pengikut, akan menyesal kerana menjadi pengikut. Walaupun pada hari ini ramai pemimpin yang ingin cari pengikut dan berbangga dengan para pengikut mereka lalu memberi jaminan yang pelbagai. Sementara ramai pula yang suka mendakwa kononnya menjadi pengikut setia sampai bila-bila. Namun di hari pembalasan ramai pemimpin dan pengikut yang berlepas diri dan memusuhi antara satu sama lain. Inilah yang akan berlaku jika kita mengikut seseorang tanpa menilai tindakan yang dilakukan. Tidak merenung sejauh mana keselarasan tindakan orang yang menjadi ikutan kita dengan kebenaran yang diputuskan oleh wahyu menerusi al-Quran dan sunah. Maka janganlah taksub atau terlalu berbangga dengan ikutan kita sehingga tidak mengguna akal untuk berfikir.

Berapa banyak tragedi kesesatan yang berlaku atas nama agama disebabkan sikap taksubkan pemimpin tertentu oleh pengikut yang bertaklid buta. Sehingga menerima ajaran yang salah dan menyeleweng dari syariat Allah. Ini seperti ajaran Ahbash yang ekstrem yang cuba dikembangkan di Malaysia oleh pengikut mereka sekarang ini. Mereka mendakwa tidak sah bersolat di belakang imam Masjidilharam dan masjid Nabi s.a.w. Demikian menyelewengnya ajaran tersebut dek taksubkan pemimpin, seorang lelaki habsyi ekstremis mazhab bernama Abdullah bin al-Harari. Pun begitu ada yang mengikutnya. Golongan tarikat yang menyeleweng juga demikian. Slogan mereka: “Jadikanlah diri kamu di hadapan guru atau tok syeikh kamu bagaikan mayat di hadapan orang yang memandikannya”. Maksudnya tidak boleh persoal atau pertikai, terima sahaja. Dalam salah satu buku mereka berjudul Hakikat Thariqat Naqsyabandiah dalam bab ‘Adab Murid Kepada Syeikh’ disebutkan: “Jangan menentang atau menyangkal sesuatu yang diperbuatnya walaupun cukup nyata (bercanggah dengan syarak – pen) dan jangan menanyakan kenapa diperbuatnya sedemikian. Sebab seseorang yang mengatakan kepada syeikhnya “kenapa” atau “apa sebab” ia tidak akan beruntung selama-lamanya.” (H.A Fuad Said, Hakikat Thariqat Naqsyabandiah, m.s 107, Ipoh: Pustaka Muda). Inilah penyelewengan dalam hidup dan korbannya bukan sedikit jua. Firman Allah: (maksudnya) Dan janganlah engkau mengikut apa yang engkau tidak mempunyai pengetahuan mengenainya; sesungguhnya pendengaran dan penglihatan serta hati, semua anggota-anggota itu akan ditanya (surah al-Isra’: 36).

Politik

Demikian juga dalam politik, betapa ramai pengikut yang mengikut secara membabi buta hanya kerana dia ‘pemimpin parti saya’ maka apa sahaja yang dia kata saya akan terima. Inilah sikap penyokong yang membawa rebah. Penyokong yang setia buat seseorang pemimpin ialah yang menolong untuk kebaikan, dan menegur apabila berlaku kesilapan dan kesalahan. Manusia yang mengikut segala-gala tanpa berfikir dengan akal yang matang bukanlah golongan ulul albab seperti yang pernah saya huraikan. Golongan ulul albab adalah kelompok manusia yang dengan akal yang matang memilih cahaya kebenaran mengatasi segalanya. Firman Allah: (maksudnya) Allah menyediakan bagi mereka azab seksa yang dahsyat, maka bertaqwalah kepada Allah wahai Ulul Albab yang beriman. Sesungguhnya Allah telah menurunkan kepada kamu peringatan. (Dengan mengutuskan) seorang Rasul (Nabi Muhammad s.a.w.) yang membacakan kepada kamu ayat-ayat Allah yang menerangkan kebenaran, supaya Allah mengeluarkan mereka yang beriman dan beramal soleh – dari kegelapan (kesesatan) kepada cahaya (hidayah petunjuk) (surah al-Talaq: 10-11).

Di Perlis, kempen kepada masyarakat ulul albab akan dilancarkan. Memasyarakatkan syiar ulul albab bukan sekadar mewujudkan pusat pengajian tinggi atau agama. Sebaliknya, sifat-sifat ulul albab yang disebut oleh al-Quran hendaklah diterapkan di semua peringkat masyarakat agar mereka mengguna akal secara waras dan matang dalam membuat penilaian menentukan apa-apa keputusan dalam hidup. Dalam erti kata lain, prinsip-prinsip ilmu yang mematangkan akal hendaklah menjadi teras pegangan masyarakat muslim. Dengan sendirinya segala bentuk negatif; mengikut secara membuta tuli, berita bohong, hidup tanpa prinsip, fitnah-memfitnah, hasad atas kemampuan orang lain, khurafah, tahyul, perangai yang tidak matang, pembaziran waktu dalam hidup dan segala bentuk yang melambangkan kebodohan akan dihambat dan diburu keluar dari masyarakat. Gantiannya; penilaian yang adil, jiwa yang mantap dengan ajaran Allah dan Rasul-Nya, berpegang kepada dalil dan bukti yang benar, hidup berteraskan hikmah dan kebijaksanaan, menumpukan hidup kepada perkara yang berfaedah, hati nurani yang sejahtera sesama muslim, mengambil pengajaran dari setiap peristiwa hidup dan segala ciri-ciri lain yang merupakan perlambangan kepada ketulusan ilmu pengetahuan dan kematangan minda. Pendek kata, dibangkitkan suasana yang sentiasa ceria dengan syiar ilmu, suasana ilmu dan penghayatan ilmu. Di situlah lahirnya masyarakat ulul albab.

Jika al-Quran menempelak golongan yang mengikut pemimpin mereka dalam segala perkara tanpa penilaian, di sana ada lagi golongan yang lebih buruk daripada itu. Iaitu mereka yang menerima pemimpin atau idola dalam perkara salah, atau yang mereka gemari sahaja, atau dalam keadaan biasa, tetapi menolaknya apabila dia menyeru kepada kebenaran atau perkara yang lebih penting dan baik untuk mereka ikut. Lihatlah Quraisy, mereka menyanjungi Nabi s.a.w. sebelum baginda mengisytiharkan diri menjadi Rasulullah. Apabila baginda mengisytiharkan kebenaran dan mengajak mereka mengikutnya, mereka menolak bahkan menentang dan berperang dengan baginda. Maka ketika baginda menyeru di Bukit Safa, penduduk Mekah berkumpul di hadapan baginda, lalu baginda bersabda: Jika aku memberitahu kamu semua bahawa sepasukan kuda di sebalik lembah ini akan menyerang kamu, apakah kamu mempercayaiku? Jawab mereka: “Ya, apa yang kami tahu engkau hanya berkata yang benar.” Sabda baginda: Sesungguhnya aku pemberi amaran bahawa di hadapan kamu azab yang perit (hari kiamat). Kata Abu Lahab: “Celaka engkau sepanjang hari, hanya kerana ini, engkau mengumpulkan kami” (riwayat al-Bukhari dan Muslim). Inilah sikap yang buruk. Mereka memuja dan memuji Nabi s.a.w. serta mempercayai segala cakapan baginda, malangnya pada hari yang lebih patut untuk mereka ikut dan mempercayainya, mereka meninggalkannya.


Kebenaran

Abdullah bin Salam ialah tokoh besar ulama Yahudi pada zaman Nabi s.a.w. Apabila beliau melihat dan bertanya Nabi s.a.w. beberapa soalan maka jelaslah kepada beliau kebenaran Nabi s.a.w. lantas beliau menganut Islam. Beliau berkata: “Wahai Rasulullah! Kaum Yahudi adalah puak yang paling kuat berdusta. Mereka jika tahu aku menganut Islam mereka akan menuduhku bukan-bukan. Sembunyikanlah aku di sisi engkau dan hantarlah orang bertanya pendapat mereka mengenaiku”. Maka Rasulullah pun menyembunyikannya dan menghantar orang memanggil golongan Yahudi lalu mereka pun datang. Rasulullah bertanya mereka: “Apakah kedudukan Abdullah bin Salam pada pandangan kamu?" Jawab mereka: “Dia orang yang terbaik di kalangan kami, anak orang terbaik. Pemimpin kami, anak pemimpin kami. Ulama kami, anak ulama kami.” Sabda Rasulullah: Apakah jika dia menganut Islam, kamu akan turut menganut Islam? Jawab mereka: “Allah lindunginya dari perkara tersebut.” Sabda Rasulullah: Wahai Abdullah bin Salam, keluar dan beritahulah kepada mereka. Abdullah bin Salam pun keluar dan berkata: “Aku menyaksikan bahawa tiada ilah melainkan Allah dan Muhammad Rasulullah.” Lantas mereka berkata: “Dia orang yang paling jahat di kalangan kami, anak orang yang paling jahat. Orang yang paling jahil di kalangan kami dan anak orang paling jahil.” Kata Abdullah bin Salam: ”Aku telah beritahu wahai Rasulullah! Bahawa Yahudi adalah kaum yang kuat berdusta.” (Riwayat Ahmad dan al-Bukhari).

Inilah sikap buruk sesetengah pengikut yang meninggalkan pemimpinnya kerana pemimpinnya inginkan kebaikan. Sepatutnya pemimpin ditinggalkan apabila dia mengajak kepada kesalahan. Namun golongan ini meninggalkan pemimpin apabila dia menyeru kepada kebaikan. Sikap inilah yang menyebabkan ramai pemimpin takut untuk berubah bagi mematuhi ajaran Allah bimbang ditinggalkan pengikut yang terbiasa dengan perangai ‘fesyen lama’. Pengikut jenis ini takut kehendak ikutan kepada kebaikan akan mengorbankan kepentingan mereka yang dibina atas keburukan. Maka tidak hairan jika ada pengikut yang bimbang apabila pemimpinnya bercakap tentang rasuah, penyalahgunaan kuasa dan pelbagai lagi proses mengislahkan masyarakat. Pengikut yang berkepentingan mula gusar, takut habuan atau kedudukan terjejas. Demikian sesetengah artis bimbang berubah kepada yang lebih positif, takut ditinggalkan peminat. Lalu mereka mengorbankan kebaikan dan kebenaran.

Saya ingin memuji Menteri Besar (MB) Kelantan yang menasihati partinya baru- baru ini agar jangan memaki hamun orang lain, memfitnah atau mengungkit keburukan peribadi ketika berkempen pilihan raya. Itu bukan cara Islam nasihatnya. Saya percaya nasihat tokoh politik dan agama itu melepasi sempadan kepentingan diri dan parti. Nasihat itu bersifat agama dari orang yang mempunyai latar agama. Walaupun sebenarnya, kita telah lama bermimpi agar nasihat ini lahir sejak sekian lama dahulu secara terbuka. Namun setelah entah berapa ramai yang menjadi mangsa akhirnya, nasihat ini lahir – alhamdulillah. Telah ramai yang dikorbankan maruahnya kerana pilihan raya. Harga diri orang lain difitnah murah atau dibongkar tanpa bukti hanya atas nama kehendak kepada ‘kerusi’. Caci maki seakan menjadi hiasi diri sebahagian besar dari penceramah politik. Ia mungkin dilakukan oleh pelbagai parti politik. Namun amat buruk jika dilakukan dengan menggunakan nama agama. Nasihat tokoh berkenaan patut dipatuhi oleh pengikut partinya, juga orang lain. Bukan sedikit yang menjadi mangsa sesetengah penceramah parti berkenaan. Walaupun ada yang tidak berakhlak sedemikian. Namun bukan sedikit yang seakan menghalalkan yang haram dengan dicemari maruah orang lain dengan berselang-seli nas al-Quran. Maha Suci Allah dari menurunkan kitab-Nya untuk dijadikan bahan makian. Saya sendiri semasa awal kemunculan sebagai mufti bukan sedikit dimaki di pelbagai pentas dan laman web rasmi mereka. Bahkan salah seorang tokoh mereka mengkafirkan saya secara terbuka. Padahal saya bukan ahli politik. Kaedah sesetengah mereka senang; sesiapa yang tidak sama dengan kita, maka dia musuh kita. Apabila dia musuh kita, halallah apa sahaja kita hendak kata. Nasihat MB Kelantan itu wajar mereka patuhi. Janganlah kita hanya mengikut apa yang berselera dengan nafs lalu kita tinggalkan nasihat baik pada waktu yang amat diperlukan. Watak itu seakan watak pengikut Abdullah bin Salam.

Maka setiap kita, sama ada menjadi pengikut atau orang yang diikut. Jika kita menjadi ikutan orang, pastikanlah jangan kita membawa manusia ke neraka. Juga kita mesti membezakan antara pengikut yang membawa tuah dan pengikut yang membawa rebah. Bawalah manusia ke dataran keredaan Allah agar kita dan pengikut kita kekal hubungan dunia dan akhirat. Jika kita menjadi pengikut, janganlah jadi pengikut yang membabi buta. Bezakan antara arahan pemimpin yang membawa faedah dan yang membawa musnah. Jika mereka membawa kita ke neraka, maka berlepas dirilah dari mereka di dunia sebelum kita menyesal. Jika mereka memberi arahan yang membawa kebaikan, maka tolonglah mereka.

No comments: