Sebagai perhiasan orang mukmin.
وعن أَبِي هُرَيْرَةَ رضي الله عنه قال: سَمِعْتُ رسولَ الله صَلَّى اللَّهُ عَلَيْهِ وَسَلَّمَ يَقُولُ: )إِنَّ أُمَّتِي يُدْعَوْنَ يَوْمَ الْقِيَامَةِ غُرًّا مُحَجَّلِينَ مِنْ آثَارِ الْوُضُوءِ(. فَمَنِ اسْتَطَاعَ مِنْكُمْ أَنْ يُطِيلَ غُرَّتَهُ فَلْيَفْعَلْ. متفق عليه
Daripada Abu Hurairah r.h. dia berkata: Aku mendengar Rasulullah s.a.w. bersabda: Sesungguhnya umatku dipanggil pada hari Kiamat dalam keadaan bersinar muka, tangan dan kakinya kesan daripada wudhuk, maka barangsiapa antara kamu mampu memanjangkan sinarnya hendaklah dia melakukannya. Muttafaqun Alaihi.
Hadis ini menjelaskan fadhilat atau kelebihan kepada umat Muhammad s.a.w. iaitulah mereka akan dibangkitkan di hari Kiamat dengan keadaan bersinar muka, tangan dan kakinya kesan daripada wudhuk yang diambilnya sewaktu di dunia. Sesungguhnya Allah s.w.t. jadikan alamat yang akan menyebabkan Rasulullah s.a.w. mengenali umatnya di Akhirat nanti.
Perkataan محجلين (Muhajjalin) pula bermaksud warna putih yang terdapat pada kaki kuda.
Para ulamak hadis menyatakan bahawa ayat yang kedua dari hadis di atas iaitu فَمَنِ اسْتَطَاعَ مِنْكُمْ أَنْ يُطِيلَ غُرَّتَهُ فَلْيَفْعَلْ bukanlah sebahagian dari hadis. Ianya dari perkataan Abu Hurairah r.h. Ini disebabkan tidak terdapat lafaz ini sekiranya dilihat melalui jalan periwayatan yang lain. Sebahagian ulamak menyatakan tambahan ini menjadi masalah kerana sekiranya dilakukan maka dikira sebagai berlebih-lebihan di dalam berwudhuk. perbuatan ini hanya dilakukan oleh Abu Hurairah r.h. tidak dilakukan oleh sahabat yang lain, maka lafaz ini seperti yang telah dinyatakan merupakan lafaz Abu Hurairah r.h.
وعنه قال: سَمِعْتُ خَلِيلِي صَلَّى اللَّهُ عَلَيْهِ وَسَلَّمَ يَقُولُ تَبْلُغُ الْحِلْيَةُ مِنْ الْمُؤْمِنِ حَيْثُ يَبْلُغُ الْوَضُوءُ. رواه مسلم.
Daripada Abu Hurairah r.ha. dia berkata: Aku mendengar Kekasihku s.a.w. bersabda: Perhiasan orang mukmin akan sampai pada tempat-tempat yang dibasahi oleh wudhuk. Muslim.
Wudhuk sebagai penghapus dosa
عَنْ عُثْمَانَ بْنِ عَفَّانَ رضي الله عنه قَالَ: قَالَ رَسُولُ اللَّهِ صَلَّى اللَّهُ عَلَيْهِ وَسَلَّمَ: مَنْ تَوَضَّأَ فَأَحْسَنَ الْوُضُوءَ خَرَجَتْ خَطَايَاهُ مِنْ جَسَدِهِ حَتَّى تَخْرُجَ مِنْ تَحْتِ أظْفَارِهِ. رواه مسلم.
Daripada Uthman bin Affan r.h. dia berkata: Rasulullah s.a.w. bersabda: sesiapa yang berwudhuk dan memperelokkan wudhuk akan keluar kesalahan-kesalahannya dari jasadnya sehingga ianya keluar melalui bahagian bawah kuku-kuku jarinya. Muslim.
وعنه قال: رَأَيْتُ رَسُولَ اللَّهِ صَلَّى اللَّهُ عَلَيْهِ وَسَلَّمَ تَوَضَّأَ مِثْلَ وُضُوئِي هَذَا ثُمَّ قَالَ: مَنْ تَوَضَّأَ هَكَذَا غُفِرَ لَهُ مَا تَقَدَّمَ مِنْ ذَنْبِهِ وَكَانَتْ صَلاَتُهُ وَمَشْيُهُ إِلَى الْمَسْجِدِ نَافِلَةً. رواه مسلم
Daripada Uthman bin Affan r.h. dia berkata: Aku pernah melihat Rasulullah s.a.w. berwudhuk seperti wudhkku ini, kemudian baginda bersabda: Sesiapa yang berwudhuk seperti ini akan diampunkan dosa-dosanya yang telah lalu, dan solatnya perjalanannya ke masjid merupakan tambahan kebaikan.
FaFaedah hadis ini
- Wudhuk dapat menghapuskan kesalahan dan dosa
· - Wudhuk tidak akan menghapus dosa seseorang kecuali apabila dia berwudhuk selari sepertimana wudhuk yang telah ditunjukkan oleh Nabi s.a.w.
· -Menunjukkan sifat Pemurah ALLAH kepada hambaNya dengan menjadikan wudhuk sebagai alat penghapus dosa, ditambah lagi dengan solatnya dan perjalanannya ke masjid akan dikurniakan ganjaran kebaikkan untuknya.
2 comments:
mohon izin utk tampal di papan dakwah sekolah...terima kasih.
Post a Comment