Monday, October 12, 2009

Purdah/niqab bukan 'Hanya budaya arab'


Timbul pro dan kontra apabila syeikh al-Azhar Mohammad Sayyed Tantawi mencadangkan supaya pemakaian purdah diharamkan kepada pelajar perempuan daripada memasuki institusi-institusi pendidikan di bawah Universiti Al-Azhar. Di Malaysia media-media telah menerumah Tuan Guru Nik Aziz dan secara ringkasnya saya rasakan tiada sesiapa pun yang berselisih dengan beliau melalui katanya: “Dalam masa sekarang sabotaj banyak, polis tidak kenal lelaki atau perempuan yang pakai tudung (purdah) ini terutamanya di negeri-negeri yang banyak letupan bom…”(sinar harian, khamis 8 Oktober 09)

Hari ini akhbar sinar harian (Jumaat 9 Oktober 09) melaporkan Naib ketua Dewan Muslimat Pas Pusat Siti Zailah Muhammad Yusuf menyifatkan pemakaian purdah hanya budaya masyarakat arab bukannya suatu perkara yang wajib dalam Islam. Saya tidak membincangkan adakah purdah itu wajib atau tidak, dan ianya khilaf di kalangan para ulamak. Tetapi pendapat yang rajih (tepat) insya Allah ialah ianya tidaklah wajib.

Seterusnya kenyataan “pemakaian purdah ini hanya budaya arab” maka saya katakan kenyataan ini perlu dikaji. Adakah benar ianya hanya budaya arab atau ianya suatu yang dimasyru’kan (disyariatkan). Bahkan ada yang menyatakan “Kebanyakan ulamak berpendapat purdah tidak wajib tetapi hanyalah adat resam yang diamalkan oleh masyarakat arab badwi sebelum kedatangan islam”. Untuk menyatakan purdah atau istilah arabnya niqab hanya tradisi masyarakat arab badwi sebelum kedatangan islam maka perkataan seperti ini sangat tidak tepat dan agak jahil terhadap nas-nas islam atau terpengaruh dengan pendapat orang lain.


Secara ringkas dinyatakan disini beberapa riwayat yang menunjukkan bahawa pemakaian purdah/niqab adalah sesuatu yang masyruk selepas kedatangan islam dan di’iqrar’kan oleh Nabi s.a.w. antaranya:

Isteri-isteri baginda s.a.w. Ummahatul Mukminin kesemuanya diperintahkan menutup wajah-wajah mereka. riwayat-riwayat seperti dalam kisah al-Ifk (fitnah terhadap Aisyah, kisah perang khaibar dan pemilihan Sofiyah sebagai isteri Nabi s.a.w. begitu juga diriwayat daripada Sofiyah binti Syaibah katanya: Aku melihat Aisyah bertawaf dan dia memakai niqab. Asma’ binti Abu Bakar berkata: Kami menutup wajah-wajah kami daripada lelaki. (riwayat al-Hakim dan dipersetujui oleh al-Albani. Adakah ini sebelum kedatangan Islam?

Secara terperinci artikel tentang dalil-dalil daripada al-Quran telah pun di’post’kan oleh saudara masri dalam blognya. Jazahullahu khairan.

Pemakaian purdah/niqab ini juga telah dijadikan contoh oleh wanita-wanita yang terhormat selepas daripada zaman Nabi s.a.w. Antaranya Hafsah binti Sirin. Beliau ialah Ummu Huzail al-Ansori al-Basriyah, dikalangan Tabi’iyyah (tabi’in) meninggal 101 H.
Berkata Asim al-Ahwal: kami bertemu dengan Hafsah binti Sirin dan dia memakai niqab, maka kami katakan kepadanya: Semoga Allah merahmati engkau, Allah telah berfirman yang bermaksud: "Dan perempuan-perempuan tua yang telah terhenti (dari haid dan mengandung) yang tiada ingin kawin (lagi), tiadalah atas mereka dosa menanggalkan pakaian mereka dengan tidak (bermaksud) menampakkan perhiasan.” (al-Nur: 60). Hafsah menjawab ayat ini bermaksud : Jilbab. Kemudian dibaca ayat seterusnya yang bermaksud: "Dan jika mereka berlaku sopan adalah lebih baik bagi mereka. Dan Allah Maha Mendengar lagi Maha Mengetahui.” (al-Nur:60) Maka Hafsah menjawab: Ayat ini menistbatkan Hijab (menutup muka). (al-Baihaqi, al-Albani berkata: sanadnya sahih)

Riwayat-riwayat yang saya letakkan dengan teramat ringkas ini kesemuanya telah menolak kata-kata mereka yang jahil dengan menyatakan purdah/niqab ini hanyalah adat orang arab sahaja. Tetapi yang benarnya purdah/niqab bukanlah hanya adat bahkan ianya disyariatkan dan disunnahkan kepada para wanita muslimah.

Wallahu a’lam

3 comments:

as-syuhada الشهداء said...

salam...adakah purdah ini sunnah?

Anonymous said...

salam alayk. jazakallah.

Anonymous said...

salam alayk. jazakallah.